Goniec to jedna z sześciu figur szachowych, której unikalny sposób poruszania się czyni ją kluczową częścią strategii w szachach. Goniec w początkowym ustawieniu szachów stoi zawsze na polach c1 i f1 w obozie szachisty grającego kolorem białym oraz na polach c8 oraz f8 po stronie zawodnika grającego kolorem czarnym. Zrozumienie ruchu gońca pozwala na efektywne planowanie ataków oraz obrony.

Podstawowe zasady ruchu gońca

Goniec ma swój charakterystyczny sposób poruszania się po szachownicy, który różni go od innych figur.

Goniec porusza się wyłącznie po przekątnych szachownicy. Może przemieszczać się o dowolną liczbę pól, pod warunkiem, że nie napotyka na przeszkody w postaci innych figur

Na powyższym diagramie zaznaczono wszystkie pola, na które goniec stojący na polu e4 może wykonać posunięcie, a są to pola: a8, b7, c6, d5, f3, g2, h1, b1, c2, d3, f5. Pamiętajmy, że goniec nie może „przeskakiwać” własnych oraz figur przeciwnika, dlatego też goniec NIE może zagrać teraz ani na pole g6, ani na pole h7.

Stały kolor pól

Każdy goniec przez całą grę pozostaje na polach jednego koloru – albo białych, albo czarnych. Oznacza to, że na początku partii każda strona ma dwa gońce: jednego na białych polach, który w początkowej pozycji u grającego białymi stoi na polu f1, zaś u czarnego na polu c8 i drugiego na czarnych, który u szachisty grającego białymi stoi na polu c1, zaś u zawodnika grającego czarnymi stoi na polu f8

Na powyższym diagramie zaznaczono gońce zarówno białego jak i czarnego ustawionych na początkowych pozycjach na szachownicy.

Bicie przeciwnika

Goniec może bić figury przeciwnika znajdujące się na jego drodze, pod warunkiem, że są ustawione na jego przekątnej i nie są przesłaniane przez inne figury. Po wykonaniu bicia zajmuje miejsce zbitej figury.

W powyższej pozycji, goniec białego ustawiony jest na polu d4 i strzałkami zostały oznaczone wszystkie kierunki, w których goniec może zmierzać, pamiętamy, że w tym wypadku, są to tylko pola koloru czarnego. Goniec może zbić skoczka na polu f6, hetmana na polu f2 oraz gońca na pole a1, po zbiciu jednej z tych figur, goniec stanie na polu, na którym wcześniej stała zbita figura. ALE goniec NIE może zbić teraz wieży stojącej na polu a7, ponieważ skoczek na b6 przesłania tę możliwość, goniec nie może „przeskakiwać” ani własnych ani figur przeciwnika.

Strategiczne znaczenie gońca

Goniec, choć często niedoceniany przez początkujących graczy, ma ogromne znaczenie strategiczne w szachach.

Kontrola długich przekątnych

Ze względu na możliwość przemieszczania się na dużą odległość, wręcz na drugi koniec szachownicy, goniec może skutecznie kontrolować długie przekątne, co pozwala na atakowanie figur przeciwnika oraz kontrolowanie istotnych obszarów szachownicy.

Koordynacja z innymi figurami

Dwa gońce działające razem mogą kontrolować większą część szachownicy niż para skoczków, co czyni je szczególnie silnymi w otwartych pozycjach.

Silny w końcówce

Goniec często odgrywa kluczową rolę w końcowej fazie partii, zwłaszcza gdy współpracuje z pionkami w drodze do pola przemiany.

Słabości gońca

Mimo swojej siły, goniec ma także pewne ograniczenia: Jest ograniczony do poruszania się po polach jednego koloru, co może stanowić problem w niektórych pozycjach. Może zostać zablokowany przez własne pionki, co ogranicza jego mobilność.

Goniec to potężna figura szachowa, której ruchy wymagają zrozumienia i strategicznego planowania. Pamiętaj, aby unikać blokowania gońca własnymi pionkami i wykorzystywać jego zasięg do kontrolowania przekątnych szachownicy.

czwartek, 24 kwietnia 2025

Julia Antolak

WGM

tytuł szachowy

2399

FIDE
najwyższy ranking

20 lat

gry
w szachy